ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت
سرخط خبرها

۸ هزار میلیارد تومان تا احیای کشف رود

  • کد خبر: ۴۱۷۵۱
  • ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
۸ هزار میلیارد تومان تا احیای کشف رود
نایب رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای شهر مشهد گفت: در کنار واحد‌های صنعتی چرمی ۴۰۰ واحد صنفی اعم از کارگاه صنعتی و کارگاه‌های ضایعات در حاشیه کشف رود، محدوده روستای گرجی سفلی و دهرود، بدون هیچ نظارتی فعال اند که معضل بزرگی است.
بنیامین یوسف‌زاده | شهرآرانیوز؛ عاقبت به خیری یعنی همین، اینکه بالاخره پس از ده‌ها سال بلاتکلیفی، به سراغت بیایند و از دل بی تدبیری گذشتگان، سروسامانی برایت به ارمغان بیاورند. عاقبت به خیری فقط برای ما آدم‌ها نیست و گواهش را هم می‌توان از حال و اوضاع این روز‌های رودخانه تاریخی شهرمان جویا شد. کشف رود نام آشنای مشهدی ها، هرچند کمتر از یک سال است که صاحب فرماندهی واحد برای احیای خود شده، اما در همین گذار ۹ ماهه نیز کار‌هایی کارستان را به چشم خود دیده است. آذرماه سال گذشته بود که استاندار خراسان رضوی، صفرتاصد کار‌هایی را که باید برای احیای رودخانه کشف انجام شود به شهرداری مشهد سپرد تا با این اعتماد، خیالش این بار از رتق وفتق یکی از پرچالش‌ترین پروژه‌های استان راحت شود.

دیروز هم ساعت ۵:۳۰ صبح، شهردار مشهد به همراه شماری از اعضای شورای شهر و مدیران شهری برای سرکشی به آخرین اقداماتی که در حوضه آبریز کشف رود در حال انجام است، پای در بخشی از حریم این رودخانه تاریخی گذاشت و پس از بررسی کار‌های انجام شده و نشده در این محدوده، دستورات لازم را برای حل موانع موجود صادر کرد.

محمدرضا کلائی، فرمانده واحد سامان‌دهی کشف‌رود، در جریان این بازدید با قدردانی از اقدامات انجام شده در این محدوده بر تسریع در احداث تصفیه خانه لوکال و سامان دهی فاضلاب رها شده در کشف رود تأکید کرد.

هزینه ۲۳ میلیاردی برای کشف رود

مدیر پروژه سامان دهی کشف رود شهرداری مشهد هم در تشریح جزئیات بازدید روز گذشته شهردار و مدیران شهری از این رودخانه به شهرآرا گفت: شهردار مشهد در خلال بازدید از کشف رود در تقاطع پل و جاده سیمان، دستوراتی مبنی بر درخت کاری در ۲ طرف پل و انجام اقدامات زیباسازی در این محدوده صادر کرد.

عبدا... سلطان احمدی با اشاره به گفتگو‌هایی که در جریان این بازدید درباره لزوم تعریض پل جاده سیمان انجام شد، اظهار کرد: از بیستم آذرماه سال گذشته که فرماندهی واحد کشف رود به شهرداری مشهد سپرده شد تاکنون، رقمی بالغ بر ۱۱۳ میلیارد تومان قرارداد در حال انجام کار به امضا رسیده است.
به گفته او از این میزان، رقمی بالغ بر ۲۳ میلیارد تومان برای احیا و سامان بخشی این رودخانه تاریخی هزینه شده است.

۸۰۰۰ میلیارد تومان تا تکمیل کشف رود

مدیر پروژه سامان دهی کشف رود در واکنش به این سؤال که برای اتمام فرایند احیای کشف رود به چه میزان اعتبار دیگر نیاز است، گفت: برای این کار باید مبلغی بین ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: احداث تصفیه خانه سپتاژ، سامان دهی رودخانه از کلات تا خین عرب و قازقان، حفاظت از رودخانه با نصب دیوار‌های پیش ساخته و تابلو‌های هشدار دهنده و به کارگیری پیمانکار حفاظتی، احداث فضای سبز به مساحت ۷۵ هکتار و نگهداری فضای سبز به مساحت ۱۷۰ هکتار، انجام مطالعات برای ۸۱ کیلومتر طول رودخانه، تحویل گیری اراضی مازاد بستر در طول ۸۱ کیلومتر و برنامه ریزی و مطالعات برای احداث تصفیه خانه‌های طبرسی شمالی و کالورت التیمور در زمره مهم‌ترین اقداماتی بوده که شهرداری در این مدت انجام داده است.

رئیس دولت یازدهم نیز در نخستین سفر استانی خود به خراسان رضوی، در شهریور ماه سال ۹۳، اختصاص ۱۶۰ میلیارد تومان برای احیای رودخانه تاریخی کشف رود را در ردیف مصوبات خود قرار داد که البته به جز رقم اندکی از این اعتبار، چیزی نصیب رودخانه کشف نشد. رقمی که با هزینه‌های هنگفت عمرانی و زیرساختی این روزها، حتی اگر به صورت کامل هم تخصیص پیدا کند، دیگر حلاوت ۶ سال گذشته را ندارد و شاید بتوان کارویژه‌های محدودی با آن تعریف کرد.

بسته‌هایی برای جذب سرمایه گذار

حالا با این تفاصیل و البته شرایط اقتصادی کشور، شاید بهترین راه برای تأمین منابع مورد نیاز در راستای ادامه کار احیای کشف رود، جذب سرمایه سرمایه گذاران باشد.
سلطان احمدی دراین باره با بیان اینکه معاونت اقتصادی شهرداری مشهد اکنون در حال تدوین این بسته هاست، گفت: احداث تصفیه خانه طبرسی شمالی و کشت چوب صنعتی از مهم‌ترین بسته‌های گنجانده شده در این طرح است.

فعالیت ۴۰۰ واحد صنعتی و ضایعات درحاشیه کشف رود

نایب رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای شهر نیز در حاشیه این بازدید گفت: در کنار واحد‌های صنعتی چرمی ۴۰۰ واحد صنفی اعم از کارگاه صنعتی و کارگاه‌های ضایعات در حاشیه کشف رود، محدوده روستای گرجی سفلی و دهرود، بدون هیچ نظارتی فعال اند که معضل بزرگی است.
شهناز رمارم افزود: براساس تفاهم نامه استانی، شهرداری سامان دهی ۸۴ کیلومتر از کشف رود را با مجوز شورای پنجم شهر مشهد آغاز کرده است.

وی گفت: بوی نامطبوع، حشرات مزاحم، رهاسازی نخاله‌های ساختمانی و فاضلاب خانگی و... از جمله معضلات و مشکلات اهالی بود. تقاضا‌های منطقی و اجرایی در حیطه اختیارات شهرداری حتما پیگیری خواهد شد و بخشی هم از طریق تعاملات بین بخشی دنبال می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->